Čo je to on-page & off-page SEO optimalizácia? Ako pomôže tvojej stránke?

On-page SEO optimalizácia pomáha tvojej webovej stránke zlepšiť pozície vo vyhľadávačoch a zvýšiť návštevnosť tvojho webu. Je jedným z najdôležitejších aspektov SEO. No ďaleko za ňou nezaostáva ani off-page SEO optimalizácia.

Aký je medzi nimi rozdiel? A prečo sú dôležité?

Vyhľadávače sa pri hodnotení tvojej stránky (v porovnaní s inými stránkami na webe) pozerajú na dve hlavné kategórie:

  1. on-page SEO optimalizácia
  2. off-page SEO optimalizácia

On-page SEO optimalizácia sa zameriava na to, o čom je tvoj web.

Off-page SEO skúma to, aký autoritatívny a populárny je tvoj web.

Obidve tieto stratégie sú kľúčové pre úspešné SEO. Ale pokiaľ ide o zlepšenie pozícií vo vyhľadávačoch, majú naň odlišný vplyv…

Aký je rozdiel medzi on-page a off-page SEO?

Zjednodušene povedané: fráza, na ktorú sa snažíš umiestniť sa je do značnej miery determinované on-page SEO (faktormi na stránke), zatiaľ čo to, na akej priečke sa umiestniš vo výsledkoch vyhľadávania je do značnej miery determinované off-page SEO (faktormi mimo stránky).

Čo je to on-page SEO optimalizácia?

On-page SEO (známe tiež ako on-site SEO) je proces optimalizácie rôznych častí webu, ktoré ovplyvňujú hodnotenie tvojej stránky vo vyhľadávacích nástrojoch. Sú to prvky, ktoré máš pod kontrolou a môžeš ich meniť priamo na tvojom vlastnom webe.

Medzi najdôležitejšie faktory on-page SEO patria:

Kvalitný obsah

Tento bod je jednoznačne najdôležitejším prvkom SEO. Ak nemáš kvalitný obsah, logicky sa neumiestniš vysoko. Sústreď sa na kvalitný obsah, ktorý rieši problémy čitateľa, odpovedá na jeho otázky, vzdeláva ho alebo prináša inú pridanú hodnotu.

Title tagy (SEO názvy)

Title tagy sú jedným z najdôležitejších prvkov. Každá tvoja stránka by mala mať jedinečný názov. Slová, ktoré tu zvolíš zohrávajú dôležitú úlohu, pretože sa zobrazia iba na stránkach s výsledkami vyhľadávača. Preto by SEO názov mal byť pútavý a tým pre používateľa príťažlivý. Ak sa používateľovi páči, klikne naň. Tak môžeš jednoducho prilákať používateľov na tvoju stránku.

Kľúčové slová treba zadať do title tagu každej stránky na tvojom webe. Existuje veľa osvedčených postupov, ktoré platia pre písanie efektívneho title tagu (Je dobré zadať kľúčové slová čo najskôr v rámci title tagu). Obmedzenie dĺžky title tagu je pod 60 znakov.

Meta Description (Meta popisok)

Meta popisok slúži na stručný opis toho, čo sa nachádza na danej stránke. Tieto popisy zahŕňajú aj pre tvoj obsah relevantné kľúčové slová, pretože sa (rovnako ako title tag) zobrazí na stránkach s výsledkami vyhľadávania. Správny popis zhrnie hlavný obsah stránky. Maximálny počet znakov v popise je 150. Popisok by mal byť jednoduchý a mal by poskytovať relevantné informácie o tvojom webe.

SEO názov a meta popisok na tejto stránke

Nadpisy (H1)

Nadpisy sú zvyčajne najvýraznejšími slovami na stránke. Aj preto im vyhľadávacie nástroje pripisujú trochu väčšiu váhu ako ostatným informáciám na stránke. Je dobré zapracovať tvoje cieľové kľúčové slová do nadpisov každej webovej stránky. Avšak treba myslieť na to, že tieto kľúčové slová presne by mali popisovať obsah konkrétnej stránky.

Podnadpisy (H2, H3, H4,…)

Tieto označenia sa používajú hlavne na zvýraznenie toho, čo je v obsahu dôležité. Pomáhajú vyhľadávačom porozumieť tomu, aká je štruktúra tvojej stránky. Je tiež jedným zo spôsobov propagácie kľúčových slov.

Príklad podnadpisov (H2 a H3) v tomto článku

Optimalizácia obrázkov

Obrázky, ktoré na stránke použiješ sú významným prvkom SEO. Obrázky by mali súvisieť s témou, ktorej sa venuješ. Obľúbené sú obrázky z fotobánk, avšak vyzerá to tak, že vyhľadávače obľubujú originálne obrázky (také, ktoré nenájdeš inde na webe – sám si ich vyhotovil).

Už viackrát sa potvrdilo, že text, ktorý obsahuje viac obrázkov (namiesto nudného textu) je pre čitateľa zaujímavejší. Nahraté obrázky by mali mať názvy (podľa toho, čo sa na nich nachádza).

Alt text

Nemenej dôležitý je „Alt text“. Alt text popisuje to, čo sa na obrázku reálne nachádza. Pomáha googlu pochopiť, čo je na obrázku a ako to súvisí s obsahom. Tento text nie je pre priemerného návštevníka viditeľný. Alt text sa využíva softvérom na čítanie obrazovky, ktorý pomáha nevidiacim používateľom internetu porozumieť obsahu obrázkov. Vyhľadávače skenujú obrázky podobným spôsobom. Takže keď do alt textu vložíš niektoré relevantné kľúčové slová + presne popíšeš obrázok, vyhľadávacie nástroje ľahšie porozumejú obsahu tvojej stránky.

Štruktúra URL

Adresa URL je nápomocná pre google aj pre užívateľa. Mala by byť ľahko čitateľné. Používatelia a vyhľadávače by jej mali byť schopní porozumieť pri pohľade na adresu URL.

Ktorá URL adresa je podľa teba najlepšia?

  1. infovek.sk/nazov-clanku
  2. infovek.sk/2019/12/07/nazov-clanku
  3. infovek.sk/?p=123

Áno, máš pravdu. Odpoveď č.1 je správna 🙂

Interné linky

Interné odkazy sú druh hypertextových odkazov, ktoré smerujú na inú podstránku na rovnakej webovej stránke. Kliknutím na interný odkaz teda prejdeme na inú stránku na tej istej doméne. Pomáhajú užívateľom prechádzať tvojimi jednotlivými stránkami.

Prečo sú interné linky dôležité?

Pomáhajú vyhľadávačom ľahšie nájsť tvoj obsah + populárne stránky získajú prirodzenú návštevnosť z ostatných podstránok na tvojom vlastnom webe.

Príklad: interný odkaz na článok pre tipy pre copywriterov nájdeš tu.

Externé linky

Externé odkazy užívateľa presmerujú na inú doménu. Sú prirodzenou súčasťou väčšiny kvalitných stránok a článkov. Pomáhajú vyhľadávačom porozumieť o čom je tvoj obsah.

Ak sa to hodí do kontextu, alebo ak čerpáš informácie z nejakého zdroja, určite naň odkáž. Externé odkazy na autoritatívne stránky ti nemôžu uškodiť, práve naopak.

Rýchlosť načítania stránky

Rýchlosť stránky = ako dlho trvá načítanie stránky (až pokiaľ sa zobrazí obsah stránky). Ak sa tvoj web načíta rýchlo, zabezpečí ti spokojných používateľov.

Zober si príklad z reálneho života:

Ak klikneš na stránku a trvá dlho, kým sa načíta, zavrieš ju a radšej otvoríš inú (rýchlejšiu). Rýchlosť stránky teda zohráva dôležitú úlohu aj pri optimalizácii on-page SEO.

Responzivita

Čo znamená, že tvoj web má byť responzívny?

Jednoducho to, že by sa mal zobrazovať dobre na všetkých zariadeniach (na počítači, mobile, tablete a pod.). Sústreď sa, aby bol text na všetkých zariadeniach dobre čitateľný, aby si mal primeranú veľkosť písma, linky dostatočne ďaleko od seba a iných prvkov (aby sa na ne dalo kliknúť prstom). Tento bod začína byť obzvlášť dôležitý, pretože Google sa riadi tzv. „mobile-first indexing„. To znamená že Google indexuje a prehľadáva web ako smartfónový prehliadač (webové stránky sú zobrazené inak ako by ich zobrazil prehliadač v počítači).

Čo je to off-Page SEO optimalizácia?

Off-page SEO sa zameriava na zvýšenie autority tvojej domény a zlepšenie pozícií vo vyhľadávačoch. To dosiahneš prostredníctvom získavania spätných odkazov z iných webových stránok (napr. cez Link Building, Social Media Marketing).

Na rozdiel od on-page SEO, off-page SEO sa týka aktivít, ktoré vykonávaš mimo svojich webových stránok.

Prečo je off-page SEO dôležité?

Vyhľadávače sa vždy snažia nájsť spôsob, ako užívateľom sprostredkovať čo najlepšie výsledky. Na dosiahnutie tohto cieľa berú do úvahy faktory on-page SEO, niektoré ďalšie faktory kvality a off-page SEO.

Off-page SEO im dáva veľmi dobré info o tom, ako iné webové stránky a používatelia vnímajú konkrétny web.

Webová stránka, ktorá je kvalitná a užitočná, bude mať pravdepodobne spätné odkazy z iných webových stránok. Je tiež pravdepodobnejšie, že sa zmienky o tvojej stránke (alebo značke) objavia na sociálnych sieťach (ako like na Facebooku, tweety, piny atď.) a je pravdepodobnejšie, že budú zdieľané medzi komunitami podobne zmýšľajúcich používateľov.

Jednoducho povedané, Google chce uprednostniť webové stránky, ktoré preukážu odborné znalosti a autoritu v danej oblasti. Jedným zo spôsobov, ako zabezpečiť dôveryhodnosť webových stránok vybraných pomocou algoritmov, je typ a množstvo odkazov smerujúcich na tvoj web.

Link building

Link building je najobľúbenejšou a najúčinnejšou technikou Off-page SEO. Link building = získavanie spätných odkazov na svoj web. Vďaka nemu získavaš ako keby čo najviac „hlasov“. Tak môžeš predbehnúť svojich konkurentov a umiestniť sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávania.

Napríklad, ak sa niekomu tento článok páči, môže naň odkazovať z jeho vlastnej webovej stránky alebo blogu. Tak vyhľadávače vidia, že moja stránka obsahuje kvalitné informácie.

V priebehu rokov vznikli viaceré link buildingové taktiky. Medzi najobľúbenejšie patria: komentáre, výmena spätných odkazov, guest blogging a iné. O nich viac inokedy 🙂

Zhrnutie

Je dôležitejšia off-page alebo on-page SEO optimalizácia?

Na túto otázku nie je správna odpoveď. Obe sú veľmi dôležité, pretože navzájom spolupracujú pri zlepšovaní umiestnenia sa vo výsledkoch vyhľadávania. V prvom rade sa sústreď na to, aby si mal všetky prvky on-page SEO na svojej stránke ok. Potom môžeš začať riešiť aj off-page. Ak budeš mať obe tieto kategórie optimalizované, stránka bude zrozumiteľná pre používateľov a rovnako aj pre vyhľadávače. Tak sa postupne začne zlepšovať aj tvoje hodnotenie a umiestnenie. Veľa šťastia 🙂

Aktualizovať súhlas