Kľúčové slová sú dôležité pre všetky online projekty. Vďaka nim vieš dosiahnuť lepšie hodnotenie od Googlu a tým aj vyššiu návštevnosť.
Preto sa im v tomto článku budem dôkladne venovať. Prečítaj si ako hľadať kľúčové slová, ako vybrať tie správne + ako používať nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov (a k tomu veľa praktických tipov).
Obsah článku (Navigácia)
Kľúčové slová tvoria podstatnú časť SEO optimalizácie. Okrem KW (anglicky KeyWords = kľúčové slová) majú na SEO veľký vplyv aj on-site optimalizácia, linkbuilding a kvalitný obsah.
Avšak, najdôležitejším prvkom SEO stále zostáva prieskum kľúčových slov (Keyword Research).
Pozrime sa naň:
Kľúčové slová a ich prieskum
Teraz preberieme základy prieskumu kľúčových slov.
Prieskum kľúčových slov je nevyhnutnou súčasťou každej SEO stratégie. Skôr ako napíšeš obsah svojej webovej stránky, musíš premýšľať o tom, na ktoré výrazy sa chceš zobrazovať.
Tieto „výrazy“ sú tzv. kľúčové slová.
Kľúčové slová a základné definície
Definícia podľa Googlu znie: „Slová alebo frázy popisujúce váš produkt alebo službu, ktoré vám pomáhajú určiť, kedy a kde sa môže zobrazovať vaša reklama.“
Inými slovami kľúčové slová sú slová (alebo frázy), ktoré ľudia reálne hľadajú (píšu ich do Googlu). Vďaka tomu, že ich použijete v texte zvýšite svoje šance na dobré umiestnenie sa vo vyhľadávačoch (napr. v Googli).
Long tailové KW sú špecifickejšie a dlhšie výrazy. Čím konkrétnejšie hľadané výrazy sú, tým ľahšie je umiestniť sa pre daný termín. Long taily majú menšiu návštevnosť z vyhľadávania, ale zvyčajne majú vyššiu hodnotu konverzie, pretože sa viac zameriavajú na konkrétny produkt alebo tému.
Zameranie sa na long tailové kľúčové slová by malo byť dôležitou súčasťou dlhodobej stratégie prieskumu kľúčových slov.
Príklad:
– KW: „kolieskové korčule“
– Long tailové KW: „dámske kolieskové korčule K2“ alebo „kúpiť kolieskové korčule online“
Prieskum kľúčových slov je proces objavovania slov a fráz, ktoré ľudia reálne používajú vo vyhľadávačoch. Konečným cieľom je optimalizovať obsah na základe týchto slov. Prieskum KW je dôležitým prvkom SEO.
SEO je skratka pre Search Engine Optimization (= optimalizácia pre vyhľadávače). Definícia: SEO je proces zvyšovania kvality a kvantity navštevovanosti tvojich webových stránok vďaka výsledkom organického vyhľadávania.
SEO zvyšuje viditeľnosť webovej stránky pre používateľov vyhľadávacích nástrojov. Týka sa zlepšenia pozícii neplatených výsledkov (známe ako „prirodzené“ alebo „organické“ výsledky).
Prieskum kľúčových slov ovplyvňuje všetky ostatné kroky dôležité pre SEO (vrátane tvorby obsahu, nájdenia nových tém pre web, on-page SEO optimalizácie, outreachu a propagácie).
To je dôvod, prečo by mal prieskum kľúčových slov vždy byť prvým krokom každého projektu.
Inými slovami:
Kľúčové slová sú ako kompas pre vaše SEO kampane: povedia vám, ktorým smerom sa vydať a aj to, či v danej oblasti robíte pokrok.
Backlinko
Prečo treba prieskum?
Ako bonus, prieskum kľúčových slov ti pomôže zistiť, aké obavy, túžby a myšlienky trápia tvoje cieľové publikum. Prieskum kľúčových slov ti preto poskytuje prehľad o tom, čo potenciálni zákazníci hľadajú… A zároveň presné slová a frázy, ktoré pri tom používajú.
Môže sa stať, že pri písaní obsahu webovej stránky používaš určité výrazy. Avšak tvoja cieľová skupina používa úplne iné slová. Dôsledkom je to, že potenciálni zákazníci tvoje webové stránky nikde nenájdu…
Zhrnutie: Nemá zmysel optimalizovať stránku pre slová, ktoré ľudia nepoužívajú. Tiež musíš byť realistický – ak so svojou stránkou len začínaš, vyberaj skôr kľúčové slová s menšou konkurenciou. Tak budeš mať väčšiu šancu presadiť sa. Keď autorita tvojej stránky narastie, môžeš sa zamerať aj na konkurenčnejšie kľúčové slová.
Ako vôbec hľadať kľúčové slová?
Toto môže byť najťažšia časť… A to aj preto, lebo mnohí nie sú oboznámení so svojou konkurenciou alebo cielia na veľmi všeobecné slová (napríklad korčule, auto alebo dovolenka).
Skús postupovať takto:
Vytvor zoznam KW
Ako prvý krok je dobré vytvoriť zoznam kľúčových slov. Ten bude obsahovať zoznam tém, ktoré najlepšie popisujú, čo tvoj projekt ponúka.
Snaž sa premýšľať ako tvoja cieľová skupina…
Čo budú títo ľudia hľadať? Aké výrazy by mohli používať pri hľadaní tvojej služby alebo produktu? Zapíš si čo najviac odpovedí, ktoré ti napadnú. Takto získaš zoznam KW.
Ale odkiaľ získať nápady na tie správne kľúčové slová?
Ak ťa nevie kopnúť múza, tieto tipy ti zaručene pomôžu:
Brainstorming
Treba nájsť témy, ktoré zaujímajú tvojho cieľového zákazníka.
PRÍKLAD: Prevádzkuješ športový e-shop, kde predávaš primárne kolieskové korčule.
Opýtaj sa sám seba: „Aké témy (ktoré súvisia s mojím podnikaním) ľudia vyhľadávajú?“
Ako prvé ti môžu napadnúť:
- športovanie
- doplnky na korčule
- náhradné diely na korčule
- oblečenie na korčule
- chrániče
- korčule na ľad (ako rozšírenie sortimentu)
- hokej…
Ak prevádzkuješ e-shop s oblečením, tvoje témy môžu byť napríklad „tričká“, „mikiny“ alebo „nohavice“.
[Poznámka: Toto však nie sú kľúčové slová. Sú to témy so širokým záberom, avšak nakoniec ich budeš používať ako vstupný bod pri prechádzaní na konkrétne kľúčové slová.]
Dôležité: vždy sa snaž zobrazovať sa len pre relevantné KW. Ak by som napr. ja optimalizovala túto stránku pre výraz „kolieskové korčule“, ľudia by nenašli to, čo hľadajú. Pravdepodobne by sa okamžite vrátili na Google. To by viedlo k vysokej miere odchodov (bounce rate). Vysoká miera odchodov Googlu hovorí, že ľudia na základe hľadaného výrazu nenájdu to, čo hľadajú. To vedie k nižšej pozícii vo vyhľadávačoch.
Použi Google (alebo Youtube)
Keď si už vymyslel zoznam relevantných tém, napíš každú samostatne do Googlu. Zisti, aké výsledky ti Google navrhuje:
Toto sú skvelé kľúčové slová, ktoré môžeš pridať do zoznamu tvojich KW.
Prečo?
Pretože ak ti sám Google navrhne kľúčové slovo, vieš, že ho hľadá veľa ľudí.
Rovnakým spôsobom môžeš návrhy kľúčových slov nájsť aj v službe YouTube.
TIP: Niečo podobné za teba urobí nástroj keywordshitter
Súvisiace vyhľadávania
Ďalším spôsobom, ako nájsť kľúčové slová, je pozrieť si sekciu „Vyhľadávania súvisiace s“ v dolnej časti výsledkov vyhľadávania Google.
Povedzme, že jedna z tvojich tém by bola dámske korčule.
Vyhľadaj toto kľúčové slovo na Googli:
Scroluj až na koniec stránky. Nájdeš tu zoznam 8 kľúčových slov, ktoré úzko súvisia s hľadaným výrazom. Rovnako aj toto sú kľúčové slová, ktoré pochádzajú priamo od Googlu. Takže je jasné, že sú vyhľadávané.
Nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov
Dajú sa kľúčové slová nájsť aj bez nástroja?
Určite…
Ale nástroje nám vyhľadávanie veľmi uľahčia.
Medzi tie najznámejšie a najpoužívanejšie patria tieto nástroje:
[Prvé 3 nástroje sú free, zvyšné 3 sú platené]
1. Ubersuggest
Ubersuggest generuje návrhy kľúčových slov na základe výsledkov z Googlu. Poskytuje však aj údaje o každom kľúčovom slove (napríklad objem vyhľadávania, CPC – cena za preklik, obtiažnosť KW v závislosti od konkurencie a iné).
Najprv zadaj kľúčové slovo alebo frázu do nástroja. Ak máš e-shop s kolieskovými korčuľami, zadaj frázu „kolieskové korčule“ a klikni na tlačidlo „search“.
Ak budeš scrolovať nižšie, nájdeš rôzne variácie kľúčového slova:
2. Keywords Everywhere („kľúčové slová všade“)
Keywords Everywhere je nástroj, ktorý zobrazuje návrhy kľúčových slov z rôznych miest (zo služieb YouTube, Bing, Google Analytics…)
Stačí si nainštalovať rozšírenie do prehliadača Chrome (alebo Mozilla Firefox). Keď budeš najbližšie niečo hľadať na Googli (alebo Amazone, či na iných stránkach, do ktorých sa Keywords Everywhere integruje), zobrazí sa ti zoznam nápadov na kľúčové slová + pre každé kľúčové slovo zvlášť údaje ako objem vyhľadávaní za mesiac (140/mo = 140 za mesiac), CPC ($0,24) a údaje o konkurencii (0,81).
Údaje sa automaticky pridajú aj do tvojej Google Search Console. Avšak, tento nástroj odporúčam využívať skôr na projekty v anglickom jazyku, kedy funguje super. V slovenčine má nedostatky – údaje o objemoch vyhľadávania sa mi zdali skreslené (niekedy vyššie ako v skutočnosti).
3. Google Keyword Planner (GKP)
Ako naznačuje už názov, Google Keyword Planner je z dielne Googlu. Je najspoľahlivejším zdrojom informácií o kľúčových slovách online. (Dôvodom je to, že narozdiel od iných nástrojov pochádzajú údaje z tohto nástroja priamo od spoločnosti Google.)
Veľkou nevýhodou GKP je, že je navrhnutý tak, aby pomáhal ľuďom s ich reklamnými kampaňami na Googli… Nie na SEO optimalizáciu.
Preto môžeš vidieť presné čísla iba v prípade, že máš aktívnu kampaň v službe Google Ads (predtým AdWords).
Napriek tomu môžeš použiť GKP na získanie zoznamu nápadov na kľúčové slová…
4. SEMrush
Ak už chceš investovať do plateného nástroja, veľa SEO odborníkov odporúča práve SEMrush.
Nástroj okrem zoznamu kľúčových slov zobrazuje aj iné podstatné informácie:
- objem vyhľadávania
- priemerná CPC
- trend
- tiež môžeš vidieť výsledky SERP pre každé kľúčové slovo (SERP = Search Engine Results Pages = Stránky s výsledkami vyhľadávania – zoznam výsledkov, ktoré zobrazí vyhľadávač ako odpoveď na dopyt hľadajúceho)
Organické vyhľadávanie (ORGANIC SEARCH) – tu nájdeme údaje týkajúce sa organického trafficu pre dané kľúčové slovo. Objem (Volume) označuje priemerný mesačný počet vyhľadávaní. Počet výsledkov (Number of results) ukazuje, koľko rôznych URL sa snaží umiestniť sa pre toto slovo.
Platené vyhľadávanie (PAID SEARCH) – údaje o platených výsledkoch (cena za preklik + konkurencia).
Trend – označuje ako sa KW vyhľadáva v priebehu mesiacov. Táto metrika je dôležitá vtedy, ak máš sezónne produkty (napr. grily sa omnoho viac vyhľadávajú v letných mesiacoch, takisto ako napr. sezónne oblečenie).
Zhoda s kľúčovým slovom (Phrase match keyword) – zobrazí variácie hlavného kľúčového slova, ktoré môžu potenciálni zákazníci použiť na vyhľadávanie produktu alebo služby.
Súvisiace kľúčové slová (Related keywords) – zobrazuje rôzne kľúčové slová, ktoré súvisia s daným vyhľadávaním (zákazníci ich tiež vyhľadávajú, môžu to byť napr. synonymá).
Nástroj SEMrush poskytuje dôkladnú analýzu, vďaka ktorej vieš lepšie posúdiť, na ktoré KW sa ti oplatí cieliť.
5. Ahrefs
Aj keď väčšina ľudí pozná Ahrefs primárne ako nástroj pre link building, poslúži aj ako kvalitný nástroj pre kľúčové slová.
Stačí sa prekliknúť na „Keyword Explorer“, ktorý hneď vyhodí kopec užitočných údajov pre každé kľúčové slovo:
Ahrefs rovnako ako SEMrush patrí medzi platené nástroje.
Pokiaľ ide o analýzu konkrétneho kľúčového slova, Ahrefs patrí medzi najkvalitnejšie nástroje. Avšak je to veľmi robustná aplikácia s mnohými pridanými funkcionalitami. Odporúča sa skôr pre pokročilých používateľov.
Na nasledujúcom obrázku môžeš vidieť už spomínaný SERP – 1. strana výsledkov vyhľadávania pre zadané kľúčové slovo:
6. KWfinder
KWfinder je podobný ako Google Keyword Planner až na to, že má omnoho viac pridaných funkcií. Potrebné KW sa dajú nájsť rýchlo a výsledky sú veľmi presné.
Jeho hlavné výhody sú tie, že vie:
- Nájsť veľa kľúčových slov (s množstvom filtrov, ktoré ti pomôžu zúžiť vyhľadávanie)
- Zistiť, aké náročné bude umiestniť sa pre dané KW (Keyword Difficulty)
V hornej časti môžeš filtrovať kľúčové slová na základe:
- Anywhere – podľa polohy (môže byť štát alebo mesto)
- Any Language – obmedzí kľúčové slová na základe jazyka
- Potom môžeš vyhľadávať na základe minimálneho alebo maximálneho počtu:
- objemu vyhľadávania
- PPC konkurencie – konkurencieschopnosť kľúčového slova na Google Ads
- CPC
- počet slov – dobré pre hľadanie longtailových kľúčových slov)
Tiež poskytuje info o TOP stránkach, ktoré sa zobrazujú pre naše KW:
Vidíme údaje ako autorita stránky, koľko externých odkazov smeruje na stránku, počet zdieľaní na Facebooku, odhadované množstvo návštev za mesiac… Toto všetko sú cenné informácie, vďaka ktorým môžeme zistiť slabé stránky našej konkurencie a potenciálne miesta, kde by sme sa mohli presadiť.
KWfinder je z uvedených platených nástrojov jednoznačne najlacnejší.
Navyše, v cene sú aj ďalšie nástroje:
Tieto SEO nástroje sú:
- SERPChecker – analytický nástroj pre SEO a SERP. Obsahuje výber zo 49 SEO metrík. Tento nástroj ti umožní analyzovať silné a slabé stránky tvojich konkurentov, a tak ti pomôže dosiahnuť lepšiu pozíciu.
- SERPWatcher je nástroj na sledovanie pozícií. Podobne ako KWFinder sa ovláda veľmi ľahko. Pozície kľúčových slov môžeš sledovať denne.
- LinkMiner je analytický nástroj na backlinky. Pomocou tohto nástroja zistíš, ktoré odkazy smerujú na tvoju (alebo konkurentovu) webovú stránku. Pre každý odkaz nájdeš rôzne metriky a na pravej strane sa zobrazí ukážka webovej stránky. LinkMiner je skvelý nástroj na audit spätných odkazov a prieskum konkurencie.
- SiteProfiler pomocou základných SEO metrík zistí autoritu a popularitu konkurencie. Tiež analyzujte návštevnosť, najlepší obsah, backlinkový profil a iné.
Slovník výrazov použitých v texte
- Kľúčové slovo – Slovo alebo viacero slov, ktoré používateľ zadá do vyhľadávacieho nástroja s cieľom nájsť relevantné informácie. („kľúčové slovo“ sa zvyčajne skladá z viacerých slov, napriek tomu, že sa často používa v jednotnom čísle)
- Objem vyhľadávania – Priemerný počet vyhľadávaní kľúčového slova za posledných 12 mesiacov. Táto metrika pomáha určiť, aké obľúbené je kľúčové slovo.
- Organické výsledky – Všetky stránky s výsledkami vyhľadávania okrem platených reklám.
- Platené výsledky – Platené záznamy vyhľadávačov (umiestnené na začiatku vyhľadávania, zväčša 1 – 4 reklamy).
- Súvisiace kľúčové slová (Related Keywords) – Rôzne kľúčové slová, ktoré sa týkajú pôvodnej témy.
- Priemerná CPC – Priemerná cena za preklik pri platenej reklame pre dané kľúčové slovo. Pomáha určiť, aké populárne je kľúčové slovo, a zároveň akú má konkurenciu.
- Výsledky – Počet adries URL zobrazených v organickom vyhľadávaní pre dané kľúčové slovo.
Zhrnutie
Prieskum kľúčových slov by mal byť základom každého online projektu. Jeho cieľom je zistiť, čo tvoje cieľové publikum vyhľadáva a akú snahu treba vyvinúť na to, aby si sa skutočne zobrazil pre tieto kľúčové slová.
Nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov tvoju snahu výrazne uľahčia.
Každý zo spomenutých nástrojov je užitočný. Vyber si ten, ktorý ti najviac sedí…
Ako?
Ak si nováčik a máš malý rozpočet, vyber si napríklad nástroj KWfinder. Je veľmi jednoduchý na ovládanie a dáta pre kľúčové slová vyzerajú byť celkom presné.
Ak si profesionál, je dobré investovať do lepšieho plateného nástroja (napr. Ahrefs alebo SEMrush). Sú trochu drahšie, ale majú vysokú presnosť údajov, vďaka čomu získaš solídnu návratnosť investícií.
Môžeš využiť aj niektoré zo spomenutých free nástrojov, no platené sú spravidla kvalitnejšie a poskytnú omnoho viac dôležitých údajov. Akonáhle si ich môžeš dovoliť, určite sa ti investícia vyplatí.
Ešte by som doplnil, že položka KONKURENCIA v Google Keyword Planner zahŕňa konkurenciu len v platených výsledkoch vyhľadávania (PPC). Nejedná sa o konkurenciu medzi neplatenými výsledkami (SEO).
Super článok, odporúčam vyskúšať aj SEO nástroj Marketing Miner. Rozdiel oproti dátam z Google Ads sú v tom, že Marketing Miner používa click-stream dáta, takže vracia oveľa presnejšiu hľadanosť kľúčových slov