Vyberte stranu

Diabetes je veľmi závažné metabolické ochorenie, ktoré sa vyznačuje zvýšenou hladinou cukru v krvi. Zdravá strava výrazne pomáha udržať hladinu glukózy v krvi v optimálnej hladine. Dostatok fyzickej aktivity a správne lieky, sú takisto potrebné pri liečbe diabetu a môžu takisto pomôcť pri kontrole glukózy v krvi. Udržiavaním hladiny glukózy v krvi v optimálnej hodnote môžete pomôcť predchádzať rôznym zdravotným problémom, spojených s cukrovkou a dokonca zmierniť, alebo úplne zastaviť vznik tohto ochorenia.

Hladina glukózy v krvi

Ideálna hladina glukózy v krvi by sa mala u diabetikov pohybovať v rozmedzí 80 mmol/l až 130 mmol/l pred jedlom a po jedle (1 až 2 hodiny) by nemala stúpnuť na viac ako 180 mmol/l. Lekári odporúčajú, pravidelne si tieto hodnoty zapisovať. Zapísanie hodnôt hladiny glukózy v krvi môže výrazne uľahčiť liečbu diabetu a správne dávkovanie inzulínu.

Opýtajte sa svojho ošetrujúceho lekára, alebo lekára špecializovaného na liečbu diabetu, ako často by ste si mali skontrolovať hladinu glukózy v krvi. Takisto môžete požiadať svojho lekára o vykonanie testu HbA1c, minimálne dvakrát ročne. Číslo testu HbA1c predstavuje priemernú hladinu glukózy v tele pacienta za posledné 3 mesiace. Výsledok tohto testu vám ľahko napovie, či máte svoju hladinu glukózy v krvi pod kontrolou.

Ako sledovať hladiny glukózy v krvi?

Hladinu glukózy v krvi si môžete skontrolovať pomocou glukomera. Glukomer je zdravotnícka pomôcka, ktorá pomáha zistiť koncentráciu glukózy v krvi pacienta. Glukóza je kľúčovým prvkom pri domácom kontrolovaní pacientov s diabetom, alebo prediabetom. Glukomer pomáha pri monitorovaní cukrovky v domácom prostredí a zabezpečuje kvantitatívne stanovenie hladiny glukózy z čerstvej vzorky krvi. Vzorka krvi sa najčastejšie odoberá zo špičky prsta. Krv sa môže odobrať aj z menej citlivých miest, ako sú paže, ruky, alebo stehno.

Glukomer pomáha skvalitniť život pacienta, ktorý trpí diabetom, alebo prediabetom. Osobný glukomer pomáha pacientovi zmerať si hladinu glukózy v krvi kdekoľvek a kedykoľvek, čo umožňuje lepšie nastavenie liečby.

Optimálna hladina glukózy v krvi

Optimálnu hladinu glukózy v krvi, môžete udržať vďaka správnej životospráve a výberu kvalitných potravín. Dôležité je nezabudnúť ani na dostatok fyzickej aktivity. V prípade potreby užívajte lieky, ktoré vám predpísal váš ošetrujúci lekár, alebo špecializovaný lekár, ktorí sa zaoberá liečbou cukrovky. Pre pacientov, ktorí užívajú určité lieky na liečbu cukrovky, alebo inzulín podávaný injekčne, je najlepšou voľbou vytvoriť si za pomoci lekára diabetický plán.

Diabetický plán

Diabetický plán predstavuje presný harmonogram jedla, občerstvenia medzi jedlami a program fyzickej aktivity počas dňa. So svojim ošetrujúcim lekárom sa porozprávajte o tom, koľko potravy by ste mali zjesť v priebehu dňa. Vypíšte si aj približné hodiny, kedy budete jedlo konzumovať.

Všetko čo zjete, aj čas kedy to zjete, má výrazný vplyv na fungovanie liekov na potlačenie príznakov diabetu. So svojim ošetrujúcim lekárom sa porozprávajte o správnom dávkovaní liekov, o ich prospešnosti pri liečbe diabetu a lieky takisto zahrňte do vášho diabetického harmonogramu.

Fyzická aktivita

Fyzická aktivita by sa mala stať dôležitou súčasťou vášho každodenného života. Fyzická aktivita vám môže pomôcť optimalizovať hladinu glukózy v krvi.

  • V prípade, že trpíte cukrovkou, sa so svojim ošetrujúcim lekárom porozprávajte o vhodnej fyzickej aktivite,. Informujte sa o vhodných druhoch cvičenia priamo pre vás.
  • Pred cvičením sa uistite, že máte správnu veľkosť športovej obuvi. Obuv na cvičenie by vás v žiadnom prípade nemala tlačiť, ani omínať.
  • Pri športových aktivitách nezabudnite na rozcvičku. Pred cvičením by ste mali minimálne 5 až 10 minút venovať rozcvičke celého tela. Po cvičení nezabúdajte na ľahký strečing, ktorý pomôže vašim svalom predísť svalovej horúčke
  • Naučte sa rozoznávať príznaky nízkej hladiny glukózy v krvi. Vždy so sebou noste potraviny obsahujúce cukor, alebo glukózové tablety na liečbu nízkej hladiny glukózy v krvi.
  • Nájdite si priateľa, s ktorým budete pravidelne športovať. Ľudia, ktorí cvičia v páre majú väčšiu šancu zotrvať v cvičení dlhšie.

Nízka hladina glukózy v krvi

O hypoglakémií hovoríme vtedy, keď vaša hladina glukózy v krvi klesne pod normálnu hodnotu. Prejavy nízkej hladiny cukru v krvi obvykle nastupujú veľmi rýchlo. Medzi časté symptómy hypoglykémie patria bolesti hlavy, mierny tras, rozmazané videnie, neustály hlad, závraty, nervozita a zlá orientácia, až zmätenosť. Pacienti, ktorí trpia diabetom by mali pravidelne kontrolovať svoju hladinu glukózy v krvi, aby sa predišlo hypoglykémií.

Ak sa u vás prejavia príznaky hypoglykémie, okamžite zjedzte jedlo s vyšším obsahom glukózy. Môžete skúsiť zjesť 3-4 glukózové tablety, cukor, med, alebo skúste vypiť šálku ovocnej šťavy. Po 15 minútach opäť skontrolujte hladinu glukózy v krvi. Ak je hladina glukózy stále príliš nízka, doprajte si ďalšiu porciu glukózy. Tieto kroky opakujte dovtedy, kým vaša hladina glukózy nie je v optimálnej hodnote.

Škrob

Počas dňa sa snažte v strave prijať dostatočné množstvo škrobov. Konzumácia škrobu je prospešná pre všetkých ľudí, vrátane ľudí, ktorí trpia diabetom. Každý deň do svojho jedálnička zaraďte škroby v podobe chleba, obilnín, či cestovín. Nezabúdajte ani na škroby obsiahnuté v zelenine, ako je kukurica a zemiaky. Škroby poskytujú telu veľké množstvo sacharidov, vitamínov, minerálov a vlákniny. Celozrnné škroby sú zdravšie, pretože obsahujú viac vitamínov a minerálnych látok.

Tipy, ako zdravšie jesť

  • Jedzte menej vyprážaných jedál, ako sú zemiakové lupienky, hranolky, či vyprážaný syr. Takisto sa vyhnite jedlám s vysokým obsahom škrobu. Ako náhradu za tieto jedlá si môžete dopriať praclíky, popcorn bez tuku, pečené zemiaky, či nízkotučné koláče.
  • Konzumujte potraviny s nízkym obsahom tuku, ako je biely jogurt, alebo nízkotučné mlieko.
  • Namiesto majonézy si na sendvič natrite horčicu.
  • Nezabudnite na dostatočnú konzumáciu zeleniny. Denne si doprajte minimálne 2-3 porcie zeleniny. Uprednostňujte zeleninu ako je mrkva, paradajky, zeler, šalát, brokolica, či paprika.
  • Vyhnite sa červenému mäsu, namiesto toho konzumujte kuracie a morčacie mäso, alebo ryby.
  • Nezabúdajte na dostatočný prísun ovocia. Ideálne ovocie sú jahody, jablká, grapefruit, banány, či rôzne bobuľoviny. Nevyhýbajte sa ani sušenému ovociu.