Vyberte stranu

Keď trpíte diabetom, výber správnych potravín je veľmi dôležitý. Niektoré potraviny sú pre vaše telo prospešnejšie, iné mu doslova škodia. Žiadne potraviny však nie sú úplné tabu. V malých množstvách môžete konzumovať aj menej prospešné potraviny pre vaše telo, nezabúdajte to však vyrovnať dostatočným množstvom správnych potravín.

Škroby

Vaše telo potrebuje pre správne fungovanie organizmu určitú dávku škrobov. Škroby obsiahnuté v potrave však vyberajte múdro. Škrob sa v tele rozkladá pomalšie, preto musí telo na trávenie škrobov vyvinúť viac energie. Celozrnné škroby sú pre vaše telo vhodnejšie, pretože obsahujú viac vitamínov, minerálnych látok a vlákniny.

Doprajte si vo vašej strave dostatočné množstvo hnedej ryže, ovsených vločiek, prosa, alebo amarantu. Vo vašom jedálničku by ste mali výrazne obmedziť biely cukor, hranolky, tortilly z bielej múky.

Zelenina

Zelenina je veľmi dôležitá súčasť stravy, pretože patrí k hlavným zdrojom živín v ľudskej potravne. Obsahuje veľké množstvo vitamínov, minerálov a vlákniny a pre naše telo je ľahko stráviteľná. Zelenina sa v gastronómií využíva aj ako korenie. Zelenina by sa mala stať súčasťou každodenného jedálnička.

Vhodné potraviny

Najlepšie je konzumovať čerstvú zeleninu. Alternatíva k surovej zelenine môže byť aj ľahko dusená zelenina, alebo zelenina pripravená na grile. Najlepšie je konzumovať zelenú zeleninu ako je kel, špenát, brokolica, či rukola. Ľadový šalát nie je najlepšou voľbou zeleniny, pretože obsahuje nízky obsah živín. Doprajte si dostatok paradajok, zeleru, kapusty, zelenej fazuľky, mrkvy a špenátu. Každý deň by ste mali skonzumovať minimálne 2-3 porcie zeleniny.

Nevhodné potraviny

Medzi najhoršie voľby patria zeleninové konzervy s veľkým množstvom pridaného sodíka. Neodporúčame konzumovať ani varenú zeleninu s množstvom pridaného masla a soli, alebo s omáčkou, či dressingom. Namiesto toho do stravy zaraďte kyslú kapustu, ktorá pomáha znížiť vysoký krvný tlak.

Zhrnutie

  • jedzte dostatok surovej zeleniny, najlepšie 2-3 porcie denne
  • vyhýbajte sa soli, omáčkam a dressingom, namiesto toho experimentujte so zálievkami
  • konzumujte listovú zeleninu
  • namiesto dressingu vyskúšajte pokvapkať šalát limetkovou šťavou, alebo octom
  • vyhnite sa konzervovanej zelenine

Ovocie

Ovocie má v sebe množstvo živín, ktoré sú dôležité pre naše zdravie, ako je vláknina, vitamíny, či minerálne látky. Obsahuje aj veľké množstvo antioxidantov a fytonutrientov. Ovocie je zvyčajne bohaté na vitamín C, draslík a kyselinu listovú, pričom väčšina ľudí trpí práve ich nedostatkom. Vláknina obsiahnutá v ovocí je veľmi užitočná pre telo. Znižuje hladinu cholesterolu v krvi, spomaľuje absorbovanie sacharidov a zvyšuje pocit sýtosti. Ovocie obsahuje väčšie množstvo sacharidov, než zelenina.

Aké ovocie konzumovať?

Najlepšou voľbou ovocia sú jablká, pomaranče, hrozno, vodný melón, broskyne, jahody, alebo bobule. Vhodné je aj exotické ovocie, ako sú napríklad banány, grapefruit, mango, guava, či papája.

Najlepšia voľba ovocia je čerstvé ovocie, mrazené, alebo konzervované ovocie, bez pridaného cukru. Vyhnite sa konzumácií konzervovaného ovocia, ktoré obsahuje sladký sirup, alebo sladených džúsov. Dobrou voľbou nie je ani kupované želé, džem, či zaváraniny, ktoré obsahujú pridaný cukor. Najlepšie je pripraviť si džem doma z čerstvého ovocia.

Zhrnutie

  • konzumujte dostatok surového ovocia
  • vyhnite sa konzervovanému ovociu a kompótom, ktoré obsahujú pridaný cukor
  • kupujte si menšie druhy ovocia, ktoré si ľahko pribalíte k obedu
  • jedzte minimálne 2-3 kusy ovocia denne
  • namiesto džúsov si doprajte ovocnú šťavu

Bielkoviny

Vaše telo nevyhnutne potrebuje každodennú dávku bielkovín. Bielkoviny sú obsiahnuté najmä v mäse, mliečnych výrobkoch, vajciach, či v rastlinnej strave. Bielkoviny sú súčasťou všetkých procesov, ktoré sa odohrávajú v organizme. Bielkoviny patria spolu s tukmi a sacharidmi medzi hlavné živiny.

Vhodné potraviny

Mäso môžeme zaradiť medzi potraviny, ktoré obsahujú veľké množstvo bielkovín. Vhodné je kuracie mäso, jahňacie, či teľacie mäso, alebo morčacie mäso. Najlepšie spôsoby prípravy mäsa sú pečenie v rúre, alebo grilovanie. Medzi vhodné nemäsové potraviny, ktoré obsahujú dostatok bielkovín patria vajíčka, arašidy, tofu, tvaroh, alebo syr.

Zhrnutie

Ak chcete mäso dochutiť, použite na to salsu, kečup, grilovacie omáčky, rôzne druhy byliniek a korenín. Pri tepelnej úprave vajec použite namiesto repkového oleja olivový, ktorý je viac zdravý a obsahuje dôležité látky pre vaše telo. Obmedzte množstvo vyprážaných jedál, hlavne mäsa. Olej obsahuje nadbytočné množstvo tuku.

V obchode nezabudnite kontrolovať etikety na obaloch potravín. Vyberajte potraviny s nízkym obsahom tuku, alebo potraviny bez tuku. Na dochucovanie jedál použite namiesto omáčok a nezdravých dressingov horčicu, kečup, koreniny a bylinky.

Sladkosti a tuky

Najmä pri diabete by ste mali obmedziť množstvo tukov a sladkostí, ktoré zjete. Tuky a sladkosti obsahujú veľmi málo výživných látok, na rozdiel od iných potravín. Sladkosti v sebe obsahujú vysoké množstvo cukrov a tukov, niektoré z nich obsahujú nasýtené tuky. Nadmerná konzumácia tukov a nasýtených mastných kyselín spôsobuje zvýšený cholesterol v krvi, čo zvyšuje riziko srdcových ochorení. Obmedzte množstvo skonzumovaných tukov a sladkostí, pomôže vám to pri chudnutí a pomôže vám udržať hladinu glukózy a tukov v krvi pod kontrolou.

Medzi vhodné druhy tukov patrí olivový olej, maslo, alebo margarín. Vhodné sú tiež avokádo, olivy, alebo rôzne druhy semien, ako sú slnečnicové semená, tekvicové semená, alebo chia semienka. Vyhnite sa konzumácií rafinovaného cukru a obmedzte konzumáciu umelých sladidiel. Vyhnite sa tortám, koláčom, sušienkam, šiškám, alebo zmrzline.

Zhrnutie

Ak máte neprekonateľnú chuť na sladké, vyskúšajte zjesť sušené, alebo čerstvé ovocie. Ak ste v reštaurácií, objednajte si malú, alebo detskú porciu dezertu. Namiesto zmrzliny si v lete doprajte mrazený jogurt. Ak pripravujete dezerty doma, rozdeľte dezert na menšie porcie a dajte ich zmraziť do mrazničky. V prípade neprekonateľnej chuti na sladké si jednu porciu rozmrazíte.

Alkoholické nápoje

Alkoholické nápoje obsahujú prázdne kalórie, ale žiadne živiny. Neodporúča sa piť alkoholické nápoje na lačný žalúdok, pretože môžu spôsobiť nízku hladinu glukózy v krvi, inak nazývanú hypoglykémia. Alkoholické nápoje takisto zvyšujú hladinu tukov v krvi. V prípade, že trpíte diabetom, alebo prediabetom, by ste mali zvážiť konzumáciu alkoholu, alebo ho aspoň výrazne obmedziť.