Vyberte stranu

Cukrovke  možno v mnohých prípadoch predísť, alebo jej dokonca zabrániť. Podniknúť preventívne kroky na zabránenie vzniku diabetu neznamená jesť nudné, nechutné jedlá. Prevencia znamená mať kontrolu nad svojim stravovaním, jesť vyváženú a pestrú stravu, ktorá vám dodá potrebnú energiu. V žiadnom prípade sa nemusíte úplne vzdať sladkostí, alebo menej zdravých potravín.

Zníženie telesnej hmotnosti

Jedna z najdôležitejších vecí pri kontrole diabetu, alebo prediabetu, je zníženie svojej telesnej hmotnosti. Platí to najmä v prípade, že trpíte obezitou, alebo nadváhou. Stačí schudnúť iba 5% až 10% z vašej celkovej hmotnosti, k tomu, aby ste znížili svoju hladinu cukru v krvi, krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi.

Zdravá strava a mierna strata váhy môže výrazne ovplyvniť vašu náladu, množstvo energie a duševný pocit pohody. Nikdy nie je príliš neskoro na to, aby ste vo svojom živote vykonali pozitívnu zmenu, aj v prípade, že sa u vás diabetes už objavil. Dôležité je, že zmenou životosprávy získate väčšiu kontrolu nad vašim zdravím, než si v skutočnosti myslíte.

Tuk v okolí brucha

Nie všetok tuk, ktorý sa vám ukladá na tele je rovnaký. Ak patríte k ľuďom, ktorý majú tendenciu priberať najmä v oblastí brucha, je u vás vyššie riziko vzniku diabetu, ako u ľudí, ktorým sa tuk ukladá hlavne v oblasti bokov a stehien. Brušný tuk obklopuje dôležité orgány, vrátane pečene. Nadmerné množstvo tuku v okolí brucha je úzko spojené s inzulínovou rezistenciou a diabetom.

Rafinovaný cukor

Ak konzumujete nadmerné množstvo rafinovaného cukru, ktorý je obsiahnutý napríklad v sladených nápojoch, energetických nápojoch, alebo aj v káve latté, je väčšia pravdepodobnosť ukladania tuku v oblasti pása. Snažte sa vyhnúť aj vyprážaným a nezdravým potravinám, ako sú šišky, dolky, obilniny, cukrovinky, alebo rôzne druhy rýchleho občerstvenia. Ak sa budete držať ďalej od bielej múky a rafinovaného bieleho cukru, výrazne tým znížite riziko vzniku cukrovky.

Zdravé stravovanie

Najväčší vplyv na chudnutie má strava. Aj keď pravidelne cvičíte, pre udržanie správnej hladiny glukózy v krvi, je dôležitá správna životospráva. Strava má najväčší vplyv aj na ovládanie diabetu. Všetci ľudia majú prakticky rovnaké nutričné potreby, takže pri diabete nemusíte konzumovať žiadne špeciálne potraviny. Pri diabete je potrebné dávať si pozor najmä na správny výber sacharidov, ktoré jete.

Stravovací plán

Ak si spolu s ošetrujúcim lekárom vypracujete váš stravovací plán, môže vám to výrazne pomôcť pri kontrole hladiny glukózy v krvi, krvného tlaku a množstva cholesterolu v krvi. Stravovací plán vám pomôže aj pri chudnutí a udržaní ideálnej váhy. Existuje mnoho spôsobov, ktoré vám pomôžu riadiť váš diabetický plán.

Zdravá strava je spôsob stravovania, ktorý znižuje riziko komplikácií spojených s diabetom, ako sú srdcové ochorenia, alebo mŕtvica. Dokonalé jedlo neexistuje, preto je veľmi dôležité, aby vaša strava zahŕňala celú radu rôznych potravín. Výber správnych potravín a sledovanie veľkosti porcií je kľúč k zdravej strave.

Mýty a fakty o strave

V lekárstve existuje množstvo mýtov a faktov o správnom stravovaní. Je možné, že to, čo ste doteraz brali ako fakt, bol len mýtus. Veda sa stále vyvíja a vedci získavajú stále nové poznatky o ľudskom tele.

Mýtus: Musíte sa vyhýbať cukru za každú cenu

Fakt: Môžete si vychutnať svoje obľúbené sladké jedlá. Dezert po jedle nemusí byť vždy tabu, pokiaľ budete konzumovať dostatočné množstvo zdravých potravín, a tým sa vo vašom tele vytvorí dokonalá rovnováha.

Mýtus: Musíte prestať konzumovať sacharidy

Fakt: Kľúčom k správnej životospráve je veľkosť porcie jedál a typ sacharidov, ktoré konzumujete. Namiesto škrobových sacharidov sa zamerajte na celozrnné sacharidy. Celozrnné sacharidy sú bohaté na vlákninu, sú pre telo stráviteľnejšie a tým udržiavajú hladinu cukru v krvi dlhšie v rovnováhe.

Mýtus: Budete potrebovať špeciálnu stravu pre diabetikov.

Fakt: Zásady správnej výživy sú rovnaké, či ste, alebo nie ste diabetik. Drahé potraviny pre diabetikov obvykle nemajú žiadne špeciálne zloženie. Pri diabete je potrebné dodržiavať správnu životosprávu.

Mýtus: Potraviny s vysokým obsahom bielkovín sú pri diabete najlepšie.

Fakt: Štúdie preukázali, že konzumácia nadmerného množstva bielkovín, najmä živočíšnych bielkovín, môže skutočne spôsobiť inzulínovú rezistenciu, alebo diabetes. Vyvážená strava by sa mala skladať z primeraného množstva bielkovín, sacharidov a tukov. Naše telo potrebuje všetky tri zložky pre správnu funkciu organizmu. Kľúčom k úspechu je vyvážená, zdravá strava.

Vhodné potraviny

  • zdravé tuky- surové orechy, olivový olej, rybí olej, ľanové semienka, plnotučné mlieko, avokádo
  • ovocie a zelenina- v ideálnom prípade si doprajte čerstvú zeleninu a ovocie
  • cereálie s vysokým obsahom vlákniny, chlieb vyrobený z celých zŕn
  • ryby, kôrovce, kuracie a morčacie mäso
  • kvalitné bielkoviny- vajcia, fazuľa, mlieko, syry, jogurty

Nevhodné potraviny

  • vyprážané potraviny- hranolky, chipsy
  • rýchle občerstvenie s vysokým obsahom cukru a tuku
  • biele pečivo- biely chlieb, rožky, žemle
  • rafinovaný cukor- dezerty, torty, koláče, sladené nápoje, sladkosti
  • mäso zo zvierat kŕmené antibiotikami, rastovými hormónmi, alebo krmivom GMO

Sacharidy v strave

Sacharidy majú oveľa väčší vplyv na hladinu glukózy v krvi, než tuky a bielkoviny. Vždy si dobre pozrite, aký typ sacharidov sa nachádza vo vašej strave. Eliminujte množstvo rafinovaných sacharidov, ako je biely cukor, cestoviny, ryža, biela múka, či cukrovinky. Zamerajte sa na potraviny s vysokým obsahom vlákniny a komplexných sacharidov, ktoré sú známe najmä pomalým uvoľňovaním prospešných látok. Tieto potraviny sú stráviteľné pomalšie, čím sa predíde nadmernej produkcií inzulínu vo vašom tele.

Zdravé tuky

Najbezpečnejšie tuky pre telo sú nenasýtené tuky, ktoré pochádzajú z rýb a rastlinných zdrojov, ako je olivový olej, orechy, či avokádo. Omega 3 mastné kyseliny podporujú mozog, zdravie srdca a bojujú so zápalmi v tele. Omega 3 mastné kyseliny sa nachádzajú najmä v rybách, ako je tuniak, či losos, alebo v ľanových semienkach.