Ako napísať úspešný článok? (tipy pre dobrý Copywriting)

To, aby si ľudia reálne prečítali tvoj článok môže byť naozaj náročné. Článok musí byť odborný a zároveň dostatočne pútavý, aby si čitateľa neunudil na smrť…

Ako na to?

Prečítaj si, ako napísať peckový článok, ktorý budú ľudia radi čítať. Zároveň tu nájdeš aj praktické tipy pre copywriterov.

Väčšina ľudí si myslí, že písať môže každý… V reáli je však naozaj ťažké presvedčiť kohokoľvek iba pomocou slov.

Trvá roky, kým vyšperkuješ svoje schopnosti v oblasti copywritingu k dokonalosti. Väčšina ľudí na to však nemá čas.

Pre nich mám dobrú správu:

Svoje copywriterské skills môžeš zlepšiť hneď teraz!

11 tipov pre úspešný copywriting

Čoraz viac sa kladie dôraz na kvalitu obsahu. No zvládnuť základy efektívneho copywritingu je naozaj ťažké.

Preto som pre teba zhrnula tipy z mojej každodennej praxe.

Prečítaj si rady, ktoré ti pomôžu zabodovať nielen na Googli, ale aj u čitateľov:

1. Text musí byť pre čitateľa zaujímavý

Tento tip je jeden z najdôležitejších. Nikto nemá čas čítať nezaujímavé a nudné články…

Ako napísať zaujímavý článok?

2. Tvor vizuálne príťažlivý obsah

Podľa výskumu až 79 % ľudí webové stránky len skenuje, predtým, ako vykonajú hocijakú akciu (napr. prečítajú si článok).

Je to prirodzené. Podvedome ľudia hľadajú slová, frázy alebo obrázky, ktoré automaticky pritiahnu ich pohľad alebo ich inak zaujmú.

Aby si tvoj článok niekto prečítal, musí byť príťažlivý pre oko. Dnes je obsahu neskutočne veľa, a preto si čitatelia vyberajú to, čo budú čítať na základe vzhľadu.

Ako vytvoriť oku lahodiaci text?

Takto:

Príklad z blogu:

Autor píše naozaj vizuálne príťažlivý obsah: používa veľa odrážok, podadpisov, odsekov, tučného písma, obrázkov a screenshotov

Pravidlá pre obrázky

S používaním obrázkov sa spájajú 4 pravidlá, ktoré je dobré dodržiavať:

  1. Používaj kvalitné obrázky. Nekvalitný alebo zle orezaný obrázok môže pokaziť celkový dojem.
  2. Obrázky musia byť relevantné k téme.
  3. Ku každému obrázku pridaj alt text, ktorý popisuje, čo sa na obrázku nachádza (je to podstatné pre SEO).
  4. Dôležité je neporušiť zákony o autorských právach. Na svojej stránke nemôžeš zverejniť hocijaký obrázok, ktorý stiahneš na Googli! Drvivá väčšina obrázkov podlieha autorskému zákonu. Najlepšie je preto použiť tvoje vlastné (nafotené) obrázky. To však nie je vždy možné. Našťastie, na internete je mnoho free fotobaniek (kde si môžeš stiahnuť obrázky zadarmo). Patria medzi ne napr.: unsplash, pixabay, freerangestock, freeimages, librestock, freepik, vecteezy, pexels… [Pozor, u niektorých je nutné uviesť tzv. „Attribution“ ako poďakovanie autorovi fotky. Pri sťahovaní obrázku na to pravdepodobne budeš upozornený. Väčšinou potom stačí odkázať na zdroj (pod obrázok umiestniš link, odkiaľ si ho stiahol).]
Pri sťahovaní obrázkov z freepik je nutné uviesť autora obrázku (tak, že klikneš na tlačidlo „Copy“ a následne link prilepíš do svojho článku)

3. Používaj činný rod namiesto trpného

Vďaka činnému rodu je text prirodzenejší, ľahšie pochopiteľný a sprostredkuje tvoju správu lepšie a rýchlejšie.

PRÍKLAD: ktorá veta by ťa presvedčila skôr?

  1. Naše služby pomohli už viac ako 3000 zákazníkom.
  2. Pomohli sme už viac ako 3000 zákazníkom.

4. Spoznaj svoje publikum

Ani všetky copywritingové tipy na svete nezvýšia tvoje konverzie, ak nevieš, komu predávaš. Ak sa snažíš presvedčiť ľudí, aby si kúpili tvoj produkt, vyjadruj sa tak, ako oni. Používaj jazyk svojho publika – použi slová, ktoré by pravdepodobne použili aj oni.

Tak ti budú viac dôverovať.

Ako získať publikum?

Veľa článkov a sloganov je odsúdených na neúspech, pretože nie sú orientované na to správne publikum.

Cieľom nie je prilákať čo najviac návštevníkov. Namiesto toho sa zameraj na získanie tých správnych návštevníkov.

To sa ti podarí, ak budeš postupovať podľa týchto 4 krokov:

  1. Zober si pero a papier.
  2. Popremýšľaj o vlastnostiach svojho ideálneho zákazníka. Je to muž alebo žena? Mladá alebo stará? (Čím podrobnejšie sa „persóne“ budeš venovať, tým lepšie.)
  3. Dôkladne si ju predstav. Prideľ tejto osobe meno, vek, prácu a mesto kde žije.
  4. Na základe zisteného vytvor taký obsah, aký sa bude páčiť tvojej ideálnej persóne.

Ako PRO tip odporúčame využiť emócie na zvýšenie miery konverzii.

Naučila som sa, že ľudia zabudnú na to, čo ste povedali, ľudia zabudnú na to, čo ste urobili, ale ľudia nikdy nezabudnú, aký pocit ste v nich zanechali.

Maya Angelou

5. Zákazník je prvoradý

Píš viac o zákazníkovi ako o sebe.

Používaj „ty/vy“ radšej ako „ja/my“. Efektívny marketing a copywriting začína vždy u zákazníka.

Preto sa uisti, že tvoj text obsahuje aspoň 2x viac výrazov „ty/vy“ ako „ja“. Tak dáš zákazníkovi vedieť, že jeho potreby a túžby sú pre teba prvoradé. Ako vedľajší efekt sa môže objaviť aj zvýšenie návštevnosti, potenciálnych zákazníkov a tým aj predajov.

6. Píš na úrovni deviataka na ZŠ

Nepoužívaj príliš odborné výrazy. Čitateľov to môže len odradiť. Vždy, keď je to možné, nahraď slová dlhšie ako 3 slabiky za ich kratšiu alternatívu.

Príklad:

7. Vyhni sa dlhým vetám

Tvoja správa by mala byť jasná a stručná. Tak aby tvoja cieľová skupina čo najrýchlejšie pochopila ponuku a všetky jej výhody.

Príliš kvetnaté vety sú skôr na škodu ako na osoh.

Posúď sám:

8. Uveď svoj najsilnejší bod

Veľa copywriterov si necháva svoje najsilnejšie body až na koniec.

Ale malo by to byť presne naopak…

Najviac ľudí číta len začiatok textu. Omnoho menšie percento sa dopracuje až na koniec tvojho textu. Najsilnejší bod často upúta pozornosť čitateľa omnoho lepšie ako slabšie body. Aby bol text presvedčivejší, uveď silné body hneď na začiatku.

Zaujímavosť: Výskum ukazuje, že máme len 7 sekúnd, aby sme urobili dobrý dojem v online svete. To je naozaj málo času… Takže jednaj rýchlo a ukáž čo máš hneď na začiatku.

9. Venuj pozornosť nadpisom

Najlepšie tipy na efektívne vytváranie nadpisov:

  1. Najprv napíš článok.
  2. Potom si vytipuj jeho najsilnejšie frázy. Tie použi ako nadpisy a podnadpisy.
  3. Uprednostni jednoduché a priamočiare nadpisy pred tými zložitými.

Každý podnadpis by mal byť:

10. Článok môžeš začať príbehom

Ľudia majú radi príbehy. S príbehmi sme úzko spätí – v detstve sme pozerali rozprávky a v dospelosti pozeráme filmy a čítame knihy.

Super spôsob, ako začať hocijaký článok je začať príbehom. Príbehy okamžite pritiahnu pozornosť ľudí, a ak sú dosť dobré, sú schopné udržať ich pozornosť až do konca príspevku.

Príklad: Ak bloguješ o Monaku, začni s vtipnou príhodou, ktorá sa ti stala v Monaku.

11. Edituj až na druhý deň

Potom, čo napíšeš osnovu alebo prvý koncept článku, skús si od neho dať aspoň 1 deň pauzu. Vráť sa k nemu nasledujúci deň s čerstvým elánom a oddýchnutými očami.

Keď si práve dopísal svoj prvý návrh článku, tvoja myseľ pravdepodobne ešte stále len blúdi. Vtedy sa často stáva, že prehliadneš drobné gramatické chyby a iné nepresnosti.

Zhrnutie

Všetky tieto copywritingové tipy sa našťastie zavádzajú do praxe veľmi jednoducho.

Maj na pamäti to, že ak použiješ správne slová ich sila môže byť ohromná…

Práve tvoje slová budú určovať úspech alebo neúspech podnikania. Preto ich skús aplikovať už dnes.

Zopakujme si tipy pre úspešný copywriting:

  1. Text musí byť pre čitateľa zaujímavý

    Článok by mal byť jedinečný a vizuálne príťažlivý. Taktiež môže byť zábavný, kontroverzný, alebo môže využívať prvky storytellingu.

  2. Tvor vizuálne príťažlivý obsah

    Nech článok nie je jednotvárny, vyžívaj odrážky, tučné písmo, podčiarknuté písmo, odseky, úvodzovky, čísla, symboly, obrázky alebo videá.

  3. Používaj činný rod namiesto trpného

    Text je vďaka nemu prirodzenejší a čitateľ ho ľahšie pochopí.

  4. Spoznaj svoje publikum

    Používaj jazyk svojho publika, aby si získal tých správnych návštevníkov. Na to ti poslúži aj vytvorenie persón.

  5. Zákazník je prvoradý

    Používaj viac výrazov „ty/vy“ radšej ako „ja/my“.

  6. Píš na úrovni deviataka na ZŠ

    Obmedz používanie odborných výrazov.

  7. Vyhni sa dlhým vetám

    Kratšie vety vždy fungujú lepšie.

  8. Uveď svoj najsilnejší bod

    Najviac ľudí číta len začiatok článku, a preto uveď tvoj najlepší bod hneď na začiatku.

  9. Venuj pozornosť nadpisom

    Podnadpisy by mali byť unikátne a užitočné pre čitateľa.

  10. Článok začni príbehom

    Ľudia milujú príbehy, a preto ich využi vždy, keď sa bude dať.

  11. Edituj až na druhý deň

    Daj si pauzu od písania a konečné úpravy článku vykonaj až na druhý deň.

Aktualizovať súhlas