To, aby si ľudia reálne prečítali tvoj článok môže byť naozaj náročné. Článok musí byť odborný a zároveň dostatočne pútavý, aby si čitateľa neunudil na smrť…
Ako na to?
Prečítaj si, ako napísať peckový článok, ktorý budú ľudia radi čítať. Zároveň tu nájdeš aj praktické tipy pre copywriterov.
Obsah článku (Navigácia)
- 11 tipov pre úspešný copywriting
- 1. Text musí byť pre čitateľa zaujímavý
- 2. Tvor vizuálne príťažlivý obsah
- 3. Používaj činný rod namiesto trpného
- 4. Spoznaj svoje publikum
- 5. Zákazník je prvoradý
- 6. Píš na úrovni deviataka na ZŠ
- 7. Vyhni sa dlhým vetám
- 8. Uveď svoj najsilnejší bod
- 9. Venuj pozornosť nadpisom
- 10. Článok môžeš začať príbehom
- 11. Edituj až na druhý deň
- Zhrnutie
Väčšina ľudí si myslí, že písať môže každý… V reáli je však naozaj ťažké presvedčiť kohokoľvek iba pomocou slov.
Trvá roky, kým vyšperkuješ svoje schopnosti v oblasti copywritingu k dokonalosti. Väčšina ľudí na to však nemá čas.
Pre nich mám dobrú správu:
Svoje copywriterské skills môžeš zlepšiť hneď teraz!
11 tipov pre úspešný copywriting
Čoraz viac sa kladie dôraz na kvalitu obsahu. No zvládnuť základy efektívneho copywritingu je naozaj ťažké.
Preto som pre teba zhrnula tipy z mojej každodennej praxe.
Prečítaj si rady, ktoré ti pomôžu zabodovať nielen na Googli, ale aj u čitateľov:
1. Text musí byť pre čitateľa zaujímavý
Tento tip je jeden z najdôležitejších. Nikto nemá čas čítať nezaujímavé a nudné články…
Ako napísať zaujímavý článok?
- text by mal byť vizuálne príťažlivý a ľahko skenovateľný (používateľ na internete text často len „skenuje“, nečíta ho celý, zastaví sa len pri zaujímavých odsekoch)
- buď jedinečný (ak predávaš jedinečný produkt, zdôrazni jeho prínos pre používateľa a hlavne nikdy nekopíruj text z cudzích stránok!)
- článok môže byť zábavný (ak však nie si rodený zabávač, nerob nič nasilu)
- kontroverzia často zvýši záujem o text (kontroverzné články majú veľa zdieľaní a vedia rozprúdiť vášnivú diskusiu, avšak priprav sa na to, že v tomto prípade môže článok komentovať aj veľa hejterov)
- rozprávaj príbehy (v angličtine tzv. storytelling, viac o ňom neskôr)
2. Tvor vizuálne príťažlivý obsah
Podľa výskumu až 79 % ľudí webové stránky len skenuje, predtým, ako vykonajú hocijakú akciu (napr. prečítajú si článok).
Je to prirodzené. Podvedome ľudia hľadajú slová, frázy alebo obrázky, ktoré automaticky pritiahnu ich pohľad alebo ich inak zaujmú.
Aby si tvoj článok niekto prečítal, musí byť príťažlivý pre oko. Dnes je obsahu neskutočne veľa, a preto si čitatelia vyberajú to, čo budú čítať na základe vzhľadu.
Ako vytvoriť oku lahodiaci text?
Takto:
- Používaj krátke odseky.
- Číslo nepíš slovom ale číslicou. Číslica v texte lepšie vynikne a ľahšie upúta oko.
- mám tridsaťpäť eur / mám 35 eur
- deväť, štrnásť, štyristo dvadsaťtri / 9, 14, 423 – pohľadom zoskenujeme čísla omnoho skôr ako slová
- to isté platí aj pre %, € a iné symboly
- Text by nemal byť jednotvárny. Používaj veľa odrážok, tučné písmo, podčiarknuté písmo, podnadpisy, odseky, úvodzovky, čísla, symboly, citáty a rovnako aj veľa obrázkov alebo videí.
Príklad z blogu:
Pravidlá pre obrázky
S používaním obrázkov sa spájajú 4 pravidlá, ktoré je dobré dodržiavať:
- Používaj kvalitné obrázky. Nekvalitný alebo zle orezaný obrázok môže pokaziť celkový dojem.
- Obrázky musia byť relevantné k téme.
- Ku každému obrázku pridaj alt text, ktorý popisuje, čo sa na obrázku nachádza (je to podstatné pre SEO).
- Dôležité je neporušiť zákony o autorských právach. Na svojej stránke nemôžeš zverejniť hocijaký obrázok, ktorý stiahneš na Googli! Drvivá väčšina obrázkov podlieha autorskému zákonu. Najlepšie je preto použiť tvoje vlastné (nafotené) obrázky. To však nie je vždy možné. Našťastie, na internete je mnoho free fotobaniek (kde si môžeš stiahnuť obrázky zadarmo). Patria medzi ne napr.: unsplash, pixabay, freerangestock, freeimages, librestock, freepik, vecteezy, pexels… [Pozor, u niektorých je nutné uviesť tzv. „Attribution“ ako poďakovanie autorovi fotky. Pri sťahovaní obrázku na to pravdepodobne budeš upozornený. Väčšinou potom stačí odkázať na zdroj (pod obrázok umiestniš link, odkiaľ si ho stiahol).]
3. Používaj činný rod namiesto trpného
Vďaka činnému rodu je text prirodzenejší, ľahšie pochopiteľný a sprostredkuje tvoju správu lepšie a rýchlejšie.
PRÍKLAD: ktorá veta by ťa presvedčila skôr?
- Naše služby pomohli už viac ako 3000 zákazníkom.
- Pomohli sme už viac ako 3000 zákazníkom.
4. Spoznaj svoje publikum
Ani všetky copywritingové tipy na svete nezvýšia tvoje konverzie, ak nevieš, komu predávaš. Ak sa snažíš presvedčiť ľudí, aby si kúpili tvoj produkt, vyjadruj sa tak, ako oni. Používaj jazyk svojho publika – použi slová, ktoré by pravdepodobne použili aj oni.
Tak ti budú viac dôverovať.
Ako získať publikum?
Veľa článkov a sloganov je odsúdených na neúspech, pretože nie sú orientované na to správne publikum.
Cieľom nie je prilákať čo najviac návštevníkov. Namiesto toho sa zameraj na získanie tých správnych návštevníkov.
To sa ti podarí, ak budeš postupovať podľa týchto 4 krokov:
- Zober si pero a papier.
- Popremýšľaj o vlastnostiach svojho ideálneho zákazníka. Je to muž alebo žena? Mladá alebo stará? (Čím podrobnejšie sa „persóne“ budeš venovať, tým lepšie.)
- Dôkladne si ju predstav. Prideľ tejto osobe meno, vek, prácu a mesto kde žije.
- Na základe zisteného vytvor taký obsah, aký sa bude páčiť tvojej ideálnej persóne.
Ako PRO tip odporúčame využiť emócie na zvýšenie miery konverzii.
Naučila som sa, že ľudia zabudnú na to, čo ste povedali, ľudia zabudnú na to, čo ste urobili, ale ľudia nikdy nezabudnú, aký pocit ste v nich zanechali.
Maya Angelou
5. Zákazník je prvoradý
Píš viac o zákazníkovi ako o sebe.
Používaj „ty/vy“ radšej ako „ja/my“. Efektívny marketing a copywriting začína vždy u zákazníka.
Preto sa uisti, že tvoj text obsahuje aspoň 2x viac výrazov „ty/vy“ ako „ja“. Tak dáš zákazníkovi vedieť, že jeho potreby a túžby sú pre teba prvoradé. Ako vedľajší efekt sa môže objaviť aj zvýšenie návštevnosti, potenciálnych zákazníkov a tým aj predajov.
6. Píš na úrovni deviataka na ZŠ
Nepoužívaj príliš odborné výrazy. Čitateľov to môže len odradiť. Vždy, keď je to možné, nahraď slová dlhšie ako 3 slabiky za ich kratšiu alternatívu.
Príklad:
- nesprávne: Patogénne baktérie vyvolávajú ochorenia s vysokou mortalitou.
- správne: Škodlivé baktérie spôsobujú ochorenia s vysokou úmrtnosťou.
7. Vyhni sa dlhým vetám
Tvoja správa by mala byť jasná a stručná. Tak aby tvoja cieľová skupina čo najrýchlejšie pochopila ponuku a všetky jej výhody.
Príliš kvetnaté vety sú skôr na škodu ako na osoh.
Posúď sám:
- Extrémne a zbytočné navyšovanie dĺžky článkov môže viesť k prípadnému zlyhaniu blogu.
- Dlhé vety škodia tvojmu blogu.
8. Uveď svoj najsilnejší bod
Veľa copywriterov si necháva svoje najsilnejšie body až na koniec.
Ale malo by to byť presne naopak…
Najviac ľudí číta len začiatok textu. Omnoho menšie percento sa dopracuje až na koniec tvojho textu. Najsilnejší bod často upúta pozornosť čitateľa omnoho lepšie ako slabšie body. Aby bol text presvedčivejší, uveď silné body hneď na začiatku.
Zaujímavosť: Výskum ukazuje, že máme len 7 sekúnd, aby sme urobili dobrý dojem v online svete. To je naozaj málo času… Takže jednaj rýchlo a ukáž čo máš hneď na začiatku.
9. Venuj pozornosť nadpisom
Najlepšie tipy na efektívne vytváranie nadpisov:
- Najprv napíš článok.
- Potom si vytipuj jeho najsilnejšie frázy. Tie použi ako nadpisy a podnadpisy.
- Uprednostni jednoduché a priamočiare nadpisy pred tými zložitými.
Každý podnadpis by mal byť:
- unikátny
- užitočný pre čitateľa
- špecifický – popisuje to, o čom bude nasledujúci odsek
10. Článok môžeš začať príbehom
Ľudia majú radi príbehy. S príbehmi sme úzko spätí – v detstve sme pozerali rozprávky a v dospelosti pozeráme filmy a čítame knihy.
Super spôsob, ako začať hocijaký článok je začať príbehom. Príbehy okamžite pritiahnu pozornosť ľudí, a ak sú dosť dobré, sú schopné udržať ich pozornosť až do konca príspevku.
Príklad: Ak bloguješ o Monaku, začni s vtipnou príhodou, ktorá sa ti stala v Monaku.
11. Edituj až na druhý deň
Potom, čo napíšeš osnovu alebo prvý koncept článku, skús si od neho dať aspoň 1 deň pauzu. Vráť sa k nemu nasledujúci deň s čerstvým elánom a oddýchnutými očami.
Keď si práve dopísal svoj prvý návrh článku, tvoja myseľ pravdepodobne ešte stále len blúdi. Vtedy sa často stáva, že prehliadneš drobné gramatické chyby a iné nepresnosti.
Zhrnutie
Všetky tieto copywritingové tipy sa našťastie zavádzajú do praxe veľmi jednoducho.
Maj na pamäti to, že ak použiješ správne slová ich sila môže byť ohromná…
Práve tvoje slová budú určovať úspech alebo neúspech podnikania. Preto ich skús aplikovať už dnes.
Zopakujme si tipy pre úspešný copywriting:
- Text musí byť pre čitateľa zaujímavý
Článok by mal byť jedinečný a vizuálne príťažlivý. Taktiež môže byť zábavný, kontroverzný, alebo môže využívať prvky storytellingu.
- Tvor vizuálne príťažlivý obsah
Nech článok nie je jednotvárny, vyžívaj odrážky, tučné písmo, podčiarknuté písmo, odseky, úvodzovky, čísla, symboly, obrázky alebo videá.
- Používaj činný rod namiesto trpného
Text je vďaka nemu prirodzenejší a čitateľ ho ľahšie pochopí.
- Spoznaj svoje publikum
Používaj jazyk svojho publika, aby si získal tých správnych návštevníkov. Na to ti poslúži aj vytvorenie persón.
- Zákazník je prvoradý
Používaj viac výrazov „ty/vy“ radšej ako „ja/my“.
- Píš na úrovni deviataka na ZŠ
Obmedz používanie odborných výrazov.
- Vyhni sa dlhým vetám
Kratšie vety vždy fungujú lepšie.
- Uveď svoj najsilnejší bod
Najviac ľudí číta len začiatok článku, a preto uveď tvoj najlepší bod hneď na začiatku.
- Venuj pozornosť nadpisom
Podnadpisy by mali byť unikátne a užitočné pre čitateľa.
- Článok začni príbehom
Ľudia milujú príbehy, a preto ich využi vždy, keď sa bude dať.
- Edituj až na druhý deň
Daj si pauzu od písania a konečné úpravy článku vykonaj až na druhý deň.
Perfektny clanok o modernom copywritingu. Je v nom vsekto co je pri pisani seo clankov dolezite. Dik 😉